Rabu, 11 April 2012

tulisan 73 : why engineering?

Ingat tak lagi zaman sekolah rendah hampa?

Penulis ingat la jugak sikit-sikit.

Pi sekolah pagi-pagi dengan basikal sambil bekal nasik lemak disangkut kat handle. Basikal kesayangan dikayuh menyusuri jalan kampung yang masih gelap gelita. Bila sampai pintu sekolah, boleh nampak dah pengawas duk tercegat sambil pegang buku tiga lima. Haha. Kadang-kadang penulis pun duk tercegat gak kat situ sebab penulis sendiri jadik pengawas. Kalau yang lambat sampai tu macam-macam alasan ada. Jam kat umah rosak la. Tayar basikal pancit la. Berak tak keluaq la. Haih~ Macam-macam.

gambar kelas darjah 1..penulis yang tak pakai stokin tuh
Tulisan kali ni bukan nak cerita panjang lebaq pasai kehidupan seharian pelajar sekolah rendah nohh. Intro ja kat atas tuh.

Hampa ingat lagi tak? Tiap-tiap tahun, buku atau kad kemajuan pelajar mesti sampai dekat mak ayah kita kan. Dalam tu ada satu bahagian yang kita kena isi cita-cita kita kan?

Hampa ingat tak cita-cita hampa dulu-dulu?

Ingat tak?

I still remember mine.

Cita-cita penulis dahulukala adalah
oh! sungguh kacak!
Yup. I wanted to be a doctor. Haha. Jauh bebenoo menyimpang sekarang ni. Penulis memang teringin sangat nak jadik doktor kecik-kecik dulu sebab doktor ni nampak sangat kacak bergaya dengan stetoskop depa. Seriously cool! Jurutera memang penulis tolak tepi. Bukan apa, penulis duk ingat dulu jurutera ni keja dia buat jalan ja. Bak kata pujangga S Samy Vellu, "Kalau sungai tiada, kita buat sungai!!". Haha. Okeh yang tu takdak kaitan. Ala..Kecik-kecik dulu mana reti apa kan. Lagipun doktor ni memang terkenai sebab depa berdepan dengan masyarakat. Engineers work mostly behind the scene.

kacak jugak la kann
As time goes by, I realize the awesomeness of engineering. Almost everything we deal daily relates to engineering. Houses, cars, equipments, etc. But still, even when I was still a secondary-schooler, I didn't put much attention in engineering. Biology was my priority. Pulun la nak dapat A1 Biologi kan. Then one thing happened that changed my decision to be an engineer. I've done good in my SPM 2006 trial and so I was qualified to try for Universiti Teknologi PETRONAS January 2007 intake.

Penulis ingat lagi masa nak dekat SPM tuh mak dengan ayah penulis pergi haji. Terasa la sedih mak ayah jauh kan time-time peperiksaan penting ni. Masa depa hantar penulis ke asrama sebelom nak bertolak ke Mekah, penulis peluk erat-erat mak penulis. Teros menangis mak penulis. Penulis pun mana boleh tahan T.T. Join menangis jugak laa~wuwuwuwu~

When my parents were not in Malaysia, I had to settle everything by myself regarding UTP application and at the same time, focus with my studies. Well, not exactly by myself. Abang penulis yang ketiga yang baru kawin, Hatta, banyak tolong jugak. Masa tuh kami takdak lesen keta lagi. So, kami berdua merempit la nak setelkan dokumen-dokumen mana yang patutkan. Sepupu penulis pun banyak tolong bila abang penulis balik UM. Abang penulis belum habis belajaq lagi masa tu. Thank you very much Hatta and Acap!!

Actually, penulis pun tak berapa nak ingat dah penulis apply lepas SPM or before SPM. Either way, with Allah's will, I got the interview for UTP and PETRONAS sponsorship which was called EDUCAMP. Sekarang dah tukaq nama rasanya. Takmau la cerita panjang pasai EDUCAMP ni. Bila mak dengan ayah penulis dah pulang ke tanah air, Alhamdulillah penulis diterima untuk sambung belajar dalam bidang Kejuruteraan Mekanikal di UTP bawah tajaan PETRONAS.

The thing that changed my decision where I initially wanted to be a doctor badly was this. My parent told me to go on with UTP. Sebab keputusan SPM pun tak keluar lagi kan, penulis pun setuju untuk ke UTP. I really have no idea whether I could cope with engineering or not back then. Then, during my foundation first semester, the SPM results were out and I got a good one. Penulis dah isi dah UPU dan dapat tawaran ke UM untuk asasi sains hayat. Tapi entah kenapa, penulis rasa selesa sangat dah dengan UTP. Mak ayah pun cakap stay ja la kat sana.

And guess what? I did stay and here I am five years later. InsyaAllah will become a real engineer in a month =) What I am trying to share here is that I could change my mind when I was still in my foundation year in UTP. But, I didn't. Why? Simply because I respect my parent's decision. Penulis percaya kalau apa yang kita buat tu direstui dan disenangi ibu bapa kita, InsyaAllah hati kita akan senang dan Allah akan permudahkan perjalanan hidup kita. Even keputusan untuk lompat kelas masa darjah 3 ke darjah 5 pun ayah penulis yang tentukan. Penulis memang takmau la masa tuh sebab terpaksa terpisah dengan kawan-kawan seumur kan. Tak syokkk laaaa =(

Allah berfirman dalam surah Al-Baqarah ayat 216

"Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu padahal ia amat buruk bagimu

Allah mengetahui, sedangkan kamu tidak mengetahui"

These phrases bring precise meaning when you realize the good and the bad of certain things happened to you. Penulis tak suka mula-mula bila lompat kelas tapi bila dah lompat dan kenal kawan-kawan baru, seronok pulak. Lagipun penulis untung setahun kan. That's a good thing rite? Yang pasai nak jadik doktor pulak, penulis memang teringin sangat nak jadik doktor tapi penulis baru sedar yang diri ini mesti seram sejuk setiap kali tengok orang buat pembedahan, darah yang banyak, luka yang dasyat, etc. I really don't think I can deal with those. That's bad rite? Sungguh hikmah Allah sangat hebat =) Jangan risau lah kalau apa yang kita nak kita tak dapat walau dah usaha macam mana sekalipun. Konfem ada sebab musababnya.

Panjang pulop tulisan ni nohhh~ Anyhow, selama umur penulis yang dah nak masuk 22 tahun ni, penulis sendiri rasa perjalanan hidup penulis banyak dipermudahkanNya. Engineering has treated me well so far. Syukur sangat-sangat. Tapi dugaan tetap ada. Tipula kalau takdak kan. Haha. Banyak cerita nak diceritakan sebenaqnya tapi bukan sekarang la kot. Tak larat pulak nak sambung.

Okeh. papai~

4 pengasah pensel:

Najwa Sofwani berkata...

yup, restu ibu bapa itu juga mmbawa redha allah..insyaallah, so slalu dgr ckp mak bapak yer...hihihi

Zakuan Ahmad berkata...

yup3.baek! same goes to you ;)

evanoura berkata...

mr zakuan, we do have something in common here.
kenapa aku x keluar2 penang? for the sake of my parents. hehe.. f4 aku dpt p gopeng, my late father said, x payah la. ada hikmah sungguh masa tu. then all those matric,university, even my current job, my mother had begged me not to choose outside penang.
so there, I am a penangites, even I was not born in penang. hahaha :)

Zakuan Ahmad berkata...

haha.btoi2 cik wawa..dulu f4 pun dapat sbpi kubang pasu tapi ayah kata xyah.stay kt eshad..syukur sgt2 sbb stay.

x kan rugi lah ikot cakap mak ayah asalkan dalam landasan yang benar =)

lol!aku ingat hg mmg asal org penang.haha

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...